Lägenheterna

Uppvärmning och ventilation

Husen värms upp med vattenburen värme. Både ventilation och värme sköts av ett värmepumpsaggregat som finns i varje lägenhet. Aggregatet, som står i badrummet, är stort som en garderob och innehåller elvärmepatron, varmvattenberedare, frånluftsfläkt som ventilerar lägenheten och en värmepump som återvinner värme ur frånluftsfläkten.

Köksfläkten har en egen ventilationskanal. Tilluftsventiler finns ovanför fönstren i sovrummen och i vardagsrummet.

Värmepumpsaggregatet är föreningens ansvar men man sköter det i huvudsak själv genom en liten enkel service när pannan meddelar att det är dags. En gång per år gör servicetekniker en service av alla pannor i föreningen.

Energi och vatten

Varje lägenhet har ett eget elmätarskåp som sitter på ytterväggen. Elförbrukningen ligger i genomsnitt på mellan 7.000 och 15.000 kWh per år och lägenhet.

I hyran ingår kostnader för en genomsnittlig vattenförbrukning beräknad efter lägenhetens andelstal. I slutet av året samlar styrelsen in siffror på varje lägenhets förbrukning. Har man använt mer vatten än genomsnittet läggs den kostnaden till hyran i april året efter – eller så får man tillbaka pengar om man använt mindre vatten än medelförbrukningen.

Medelförbrukningen under 2020 var 106 kubikmeter. Priset per kubikmeter var 2020 20,36 kr inklusive moms.

Vindsutrymme

Varje lägenhet har en vind som inte är avsedd att inredas då isoleringen består av lösull som inte får belastas. Om man önskar kan man bygga ut golvet för att använda vinden som förvaringsutrymme.